Obsterics
Zawód położnej jest zawodem samodzielnym z bogatą historią i tradycjami zawodowymi, wymagającymi ciągłego i ustawicznego kształcenia. Wykonywanie zawodu położnej polega na udzielaniu przez osobę posiadającą wymagane kwalifikacje, potwierdzone odpowiednimi dokumentami, świadczeń zdrowotnych, pielęgnacyjnych, zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych, rehabilitacyjnych oraz promocji zdrowia w zakresie opieki nad kobietą w różnych okresach jej życia, kobietą ciężarną, rodzącą i położnicą, noworodkiem, niemowlęciem do 42 dnia życia oraz rodziną.
Położnictwo jest najdawniejszą dziedziną uprawiania medycyny. Zawód położnej ma już tysiące lat – jego początki sięgają czasów starożytnych i jest on zarówno sztuką, jak i nauką. Od zarania dziejów położna uczestniczyła w cudzie narodzin, którego nie da się porównać do niczego innego.
Położna to zawód szczególnego zaufania społecznego, zawód gdzie obok wiedzy, umiejętności i wykształcenia, niezbędna jest pasja i powołanie.
To zawód w wykonywaniu, którego dotyka się tajemnicy życia, i który niesie w swoim powołaniu pomoc w najważniejszej chwili – momencie narodzin i rozwoju nowego życia. Położna „stoi na straży” zdrowia zarówno kobiety jak i jej dziecka – to bardzo odpowiedzialne zadanie, zwłaszcza, że ten zawód wiąże się często z koniecznością samodzielnego podejmowania decyzji, wspieranych aktami prawnymi.
»
»
Bachelor
Kształcenie na studiach licencjackich położnictwo WUMed ma na celu zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do wykonywania świadczeń zdrowotnych wobec kobiety, dziecka i jej rodziny.
Studia licencjackie trwają 6 semestrów, a zajęcia odbywają się w systemie weekendowym (sobota, niedziela). Oprócz wiedzy teoretycznej z zakresu nauk społecznych i medycznych zdobywanej pod okiem doświadczonych i uznanych wykładowców, studenci nabywają umiejętności praktycznych w doskonale wyposażonych pracowniach: umiejętności położniczych i podstaw opieki nad nowododkiem oraz podczas praktyk zawodowych w placówkach medycznych Warszawy i okolic.
Studia licencjackie trwają 6 semestrów, a zajęcia odbywają się w systemie weekendowym (sobota, niedziela).
Studia licencjackie na kierunku Położnictwo są przystosowane dla osób pracujących - większość zajęć prowadzona jest w systemie weekendowym.
Cieszący się coraz większym uznaniem społecznym zawód położnej i położnego umożliwia zatrudnienie w renomowanych ośrodkach w kraju i za granicą, co zapewni absolwentom atrakcyjną i satysfakcjonującą pracę.
Położne, położni powinny charakteryzować się: poczuciem odpowiedzialności, rzetelnością, sumiennością, umiejętnością nawiązywania kontaktów, zdolnością podejmowania decyzji, a w postawach wobec drugiego człowieka poszanowaniem godności osoby ludzkiej, cierpliwością, troskliwością, opiekuńczością, życzliwością i bezinteresownością oraz gotowością do ustawicznego kształcenia się.
“W porodzie nie chodzi tylko o rodzenie dzieci. W porodzie rodzi się także matka, kobieta – silna, kompetentna, która sobie ufa i zna swoją wewnętrzną moc.”
Prof. University of New York, Barbara Katz Rothman
ABSOLWENT - LICENCJAT KIERUNKU POŁOŻNICTWO
Studia pierwszego stopnia na kierunku Położnictwo są skierowane do osób, które chcą uzyskać:
- tytuł zawodowy licencjata położnictwa,
- kwalifikacje do wykonywania zawodu położnej/położnego,
- dyplom uznany automatycznie w całej Unii Europejskiej.
- możliwość skorzystania z szerokiej oferty zatrudnienia,
- możliwość kontynuacji kształcenia na studiach drugiego stopnia,
- możliwość rozwoju kwalifikacji zawodowych w ramach specjalizacji i kursów podyplomowych.
Absolwent kierunku studiów pierwszego stopnia kierunek Położnictwo jest uprawniony do samodzielnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki ogólnej i zawodowej oraz holistycznego podejścia do pacjenta uwzględniającego poszanowanie i respektowanie jego praw. Współdziała w zespole terapeutycznym pionu opieki nad matką i dzieckiem. Propaguje zachowania prozdrowotne i styl życia wspierający zdrowie.
Położna ma obowiązek stałego aktualizowania swojej wiedzy i umiejętności zawodowych oraz prawo do doskonalenia zawodowego w różnych rodzajach kształcenia podyplomowego takich jak: szkolenie specjalizacyjne, kursy kwalifikacyjne, kursy specjalistyczne czy kursy dokształcające.
Absolwent posiada umiejętności:
- prowadzenia działalności edukacyjno-zdrowotnej w zakresie przygotowania do życia w rodzinie, metod planowania rodziny w okresie dojrzewania i przedkoncepcyjnym – w aspekcie biologicznym, wychowawczym, społecznym oraz ochrony macierzyństwa i ojcostwa;
- wykonywania świadczeń zdrowotnych wobec: kobiety ciężarnej, rodzącej i jej rodziny oraz położnicy i noworodka w zakresie promocji zdrowia, profilaktyki i profesjonalnej opieki położniczo-ginekologicznej – przedkoncepcyjnej, prenatalnej, perinatalnej oraz w okresie przekwitania i senium;
- rozpoznawania ciąży i sprawowania opieki nad kobietą w przebiegu ciąży fizjologicznej oraz przeprowadzania badań niezbędnych w monitorowaniu ciąży fizjologicznej;
- prowadzenia porodu fizjologicznego oraz monitorowania płodu z wykorzystaniem aparatury medycznej;
- przyjmowania porodu siłami natury wraz z nacięciem i szyciem naciętego krocza;
- podejmowania koniecznych działań w sytuacjach nagłych, do czasu przybycia lekarza, w tym przyjęcie porodu z położenia miednicowego oraz ręczne wydobycie łożyska;
- sprawowania opieki nad matką i monitorowania przebiegu okresu poporodowego;
- badania noworodków i opiekę nad nimi;
- realizacji zleceń lekarskich w procesie diagnostyki, leczenia i rehabilitacji;
- samodzielnego udzielania w określonym zakresie świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych;
- profilaktyki chorób kobiecych i patologii położniczych;
- wykrywania stanów odbiegających od normy u matki i dziecka w okresie ciąży, porodu i połogu.
Absolwent jest przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia.
Rynek pracy oferuje absolwentom kierunku Położnictwo różnorodne miejsca pracy. Miejscem pracy absolwenta kierunku Położnictwo mogą być:
- publiczne i niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej; w tym w lecznictwie zamkniętym oraz specjalistycznej ambulatoryjnej i podstawowej opiece zdrowotnej, w ramach praktyki indywidualnej i grupowej;
- szpitale i kliniki: sala porodowa, oddziały: położniczy, patologii ciąży, ginekologiczny, onkologii ginekologicznej, neonatologicznym, patologii noworodka, sali operacyjnej położniczo-ginekologicznej;
- specjalistyczne ambulatoryjne poradnie specjalistyczne, podstawowa opieka zdrowotna: domy narodzin, poradnie: ginekologiczno-położnicze, onkologii ginekologicznej, patologii ciąży, okresu przekwitania, profilaktyki chorób piersi, endokrynologiczno-ginekologicznej, leczenia niepłodności, seksuologiczne, neonatologiczne, laktacyjne, promocji zdrowia;
- sanatoria posiadające jednostki położnicze;
- szkoły rodzenia;
- administracja państwowa i samorządowej.
Za wykonywanie zawodu położnej uważa się również:
- nauczanie zawodu położnej;
- prowadzenie prac naukowo-badawczych w dziedzinie opieki położniczej;
- kierowanie pracą zawodową położnych.
Obstetrics baccalaureate / Położnictwo licencjat |
№ |
Name |
ECTS |
1 |
Anatomy |
5 |
2 |
Physiology |
2 |
3 |
Embryology and genetics |
2 |
4 |
Biochemistry and biophysics |
1 |
5 |
Psychology |
2 |
6 |
Sociology |
1 |
7 |
Pedagogy |
2 |
8 |
Medical law |
2 |
9 |
Ethics of the midwifery profession |
2 |
10 |
Public health |
2 |
11 |
Basics of obstetric care |
4 |
12 |
Midwifery and maternity care, part I |
2 |
13 |
English as foreign language |
1 |
14 |
Health and safety procedures |
|
15 |
Physical education |
1 |
16 |
Physiology |
3 |
17 |
Public health |
2 |
18 |
Basics of obstetric care |
1 |
19 |
Practical classes: Basics of obstetric care |
3 |
20 |
Midwifery and maternity care part I |
1 |
21 |
Practical classes: Midwifery and maternity care part I |
2 |
22 |
Obstetric techniques and childbirth part I |
8 |
23 |
Practical classes: Obstetric techniques and childbirth part I |
2 |
24 |
Neonatology and neonatal care part I |
2 |
25 |
Microbiology and parasitology |
2 |
26 |
English as foreign language |
2 |
27 |
Midwifery and maternity care part II |
1 |
28 |
Obstetric techniques and childbirth part II |
11 |
29 |
Neonatology and neonatal care part II |
2 |
30 |
Pathology |
2 |
31 |
Pharmacology |
2 |
32 |
Physical examination |
2 |
33 |
Hospital infections |
1 |
34 |
Radiology |
1 |
35 |
Health promotion |
1 |
36 |
Pediatrics and pediatric nursing |
2 |
38 |
Physical education |
1 |
39 |
Practical classes: Obstetrics and maternity care, part II |
4 |
40 |
Professional practice: Midwifery and maternity care part II |
7 |
41 |
Neonatology and neonatal care part II |
3,5 |
42 |
Practical classes: Neonatology and neonatal care part II |
3 |
43 |
Professional practice: Neonatology and neonatal care part II |
3 |
44 |
Health promotion |
1 |
45 |
Practical classes: Health promotion |
1 |
46 |
Pediatrics and pediatric nursing |
|
47 |
Practical classes: Pediatrics and pediatric nursing |
2 |
48 |
Professional practice: Pediatrics and pediatric nursing |
2 |
49 |
Internal diseases |
4 |
50 |
Practical classes: Internal diseases |
2 |
51 |
Professional practice: Internal diseases |
2 |
52 |
Surgery |
4 |
53 |
Practical classes: Surgery |
2 |
54 |
Professional practice: Surgery |
2 |
55 |
Gynecology and gynecological care part I |
2 |
56 |
Scientific research in obstetrics |
1 |
57 |
English as foreign language |
1 |
58 |
Anesthesiology |
2 |
59 |
Anesthesiology and life-threatening conditions |
2 |
60 |
Psychiatry |
1 |
61 |
Practical classes: Psychiatry |
2 |
62 |
Information system in health care system |
1 |
63 |
Rehabilitation in obstetrics, neonatology and gynecology |
2 |
64 |
Practical classes: Rehabilitation in obstetrics, neonatology and gynecology |
2 |
65 |
Primary health care system |
1 |
66 |
Organization of a midwife's work |
1 |
67 |
Gynecology and gynecological care, part II |
1 |
68 |
Practical classes: Gynecology and gynecological care part II |
4 |
69 |
Basics of emergency medical services |
2 |
70 |
Dietetics |
2 |
71 |
Professional practice: Anesthesiology and life-threatening conditions |
2 |
72 |
Professional practice: Psychiatry |
2 |
73 |
Professional practice: Primary health care |
3 |
74 |
Professional practice: Gynecology and gynecological care part II |
7 |
75 |
Professional practice: Obstetric techniques and childbirth part III |
7 |
»
»
Masters
Studia magisterskie na kierunku Położnictwo, w Warszawskiej Uczelni Medycznej są kontynuacją nauczania podczas studiów I stopnia (licencjackie) kierunek Położnictwo.
Studia drugiego stopnia - student uzyskuje tytuł zawodowy magistra położnictwa.
Wysoce wykwalifikowana kadra wykładowców i praktyków zawodów medycznych zapewni zaawansowaną wiedzę z zakresu położnictwa i innych nauk medycznych. Sprawowania wysokospecjalistycznej opieki nad matką i dzieckiem oraz specjalistycznej wiedzy z zakresu położnictwa, neonatologii, ginekologii, onkologii ginekologicznej, diagnostyki ultrasonograficznej w położnictwie i ginekologii oraz metodologii badań naukowych.

Studia magisterskie na kierunku Położnictwo są przystosowane dla osób pracujących - większość zajęć prowadzona jest również w systemie weekendowym.
W programie kształcenia studiów II stopnia znajdą się przedmioty medyczne i specjalistyczne przedmioty z obszaru nauk o zdrowiu.
Studia prowadzone są w trybie stacjonarnym i niestacjonarnym.
ABSOLWENT STUDIÓW MAGISTERSKICH NA KIERUNKU POŁOŻNICTWO
Studia drugiego stopnia na kierunku Położnictwo są skierowane do osób, które chcą uzyskać:
- tytuł magistra położnictwa,
- możliwość kontynuacji kształcenia na studiach trzeciego stopnia (studia doktoranckie),
- studia podyplomowe
ABSOLWENT STUDIÓW MAGISTERSKICH KIERUNKU POŁOŻNICTWO BĘDZIE:
- rozwiązywać problemy zawodowe (szczególnie związane z podejmowaniem decyzji w sytuacjach trudnych), wynikających ze specyfiki zadań zawodowych i warunków ich realizacji; indywidualnego i niepowtarzalnego charakteru zachowań kobiety i mężczyzny wobec poczęcia i narodzin dziecka oraz indywidualnego charakteru zachowań kobiety przed i po zabiegu operacyjnym na narządach płciowych,
- określać standardy profesjonalnej opieki w fizjologicznym i patologicznym przebiegu ciąży, porodu i połogu, opieki nad kobietą zagrożoną chorobą i chorą ginekologicznie w każdym wieku i stanie zdrowia oraz wdrażać je do praktyki zawodowej,
- prowadzić badania naukowe na rzec z rozwoju zawodu - wiedzy i praktyki położniczej, podnoszenia jakości opieki położniczej, prowadzenia wymiany informacji oraz upowszechniania uzyskanych wyników dla rozwoju pielęgniarstwa i opieki położniczo-neonatologiczno-ginekologicznej,
- organizować i nadzorować opiekę położniczo-ginekologiczną i pielęgniarską, z uwzględnieniem przyjętych teorii i koncepcji opieki położniczej,
- organizować pracę podwładnych i własną zgodnie z obowiązującymi normami prawnymi, przy zabezpieczeniu interesów pacjentów, pracowników i organizacji,
- wykorzystywać przepisy prawne w działalności zawodowej oraz stosować je w praktyce w zarządzaniu organizacją, jej częścią lub zespołem pracowniczych (pielęgniarek i położnych),
- opracowywać założenia polityki kadrowej oraz planu zatrudniania położnych odpowiednio do strategii i zapotrzebowania pacjentów na opiekę położniczą,
- opracowywać i wdrażać do praktyki zawodowej standardy opieki, narzędzia monitorowania i oceny jakości opieki położniczej,
- dokonywać doboru i stosować określone metody, techniki organizatorskie i techniki zarządzania w badaniu, rozwiązywaniu problemów organizacyjnych i usprawnianiu podsystemu pielęgniarstwa w zakresie opieki położniczej,
- dokonywać doboru optymalnych i stosować wybrane metody nauczania i uczenia się, w zależności od specyfiki treści nauczania, celu, który należy osiągnąć oraz grupy odbiorców,
- przygotowywać i prowadzić edukację zdrowotną wybranego środowiska dydaktyczno-wychowawczego, z uwzględnieniem potrzeb społeczności lokalnych,
- realizować proces kształcenia położnych na wszystkich poziomach kształcenia i doskonalenia zawodowego - po ukończeniu specjalności nauczycielskiej (zgodnie ze standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela).
Studia magisterskie na kierunku położnictwo przygotują do samodzielnego pełnienia zadań położnej/ położnego, w tym świadczenia opieki zdrowotnej oraz zarządzania nią.
Podczas dwóch lat studiów, licencjat pogłębi umiejętności:
- samodzielnego udzielania określonych świadczeń specjalistycznych z zakresu opieki nad kobietą ciężarną, rodzącą, położnicą, noworodkiem, pacjentkami chorymi na cukrzycę oraz choroby nowotworowe narządów rodnych oraz piersi, a także do świadczeń z zakresu terapii bólu ostrego i przewlekłego,
- opracowania założenia polityki kadrowej do zapewnienia opieki położniczej, położniczo-neonatologicznej i ginekologicznej oraz stosować metody i techniki organizacji i zarządzania w rozwiązywaniu problemów organizacyjnych i usprawnianiu praktyki zawodowej położnej,
- opracowania standardów opieki położniczej w okresie prekoncepcyjnym i okołoporodowym, opieki położniczej nad kobietą zagrożoną chorobą i chorą ginekologicznie oraz kobietą w różnych okresach jej życia i różnym stanie zdrowia, a także wdrażać je do praktyki,
- wykonywania podstawowego badania ultrasonograficznego w ciąży niskiego ryzyka oraz narządów jamy brzusznej i miednicy mniejszej, a także wstępnej oceny jego wyniku,
- samodzielnego prowadzenia porodu fizjologicznego,
- opracowywania i wdrażania programów edukacji zdrowotnej i do prowadzenia poradnictwa laktacyjnego i szkoły rodzenia.
Absolwent studiów magisterskich jest przygotowany do prowadzenia edukacji terapeutycznej kobiety w różnych okresach jej życia i różnym stanie zdrowia oraz samodzielnego ordynowania wybranych produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych, w tym wystawiać na nie recepty albo zlecenia.
Absolwent studiów magisterskich położnictwo uzyska możliwości zatrudnienia
- publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej w szpitalach, klinikach, poradniach w podstawowej opiece zdrowotnej,
- W ramach indywidualnej i grupowej praktyki położnej na mocy ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011 Nr 112 poz.654, ze zm.),
- uczelni wyższej nauczając zawodu położnej lub pielęgniarki prowadzić i prowadząc prace naukowo-badawcze w zakresie wykonywania zawodu położnej, w szczególności opieki nad kobietą, noworodkiem lub rodziną;
- ośrodkach doskonalenia zawodowego dla położnych lub pielęgniarek;
- stanowiskach kierowniczych i zarządzając zespołami pielęgniarek lub położnych;
- zatrudnienie w podmiocie leczniczym na stanowiskach administracyjnych, na których wykonuje się czynności związane z przygotowywaniem, organizowaniem lub nadzorem nad udzielaniem świadczeń opieki zdrowotnej;
- zatrudnienie w podmiotach zobowiązanych do finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych lub urzędach te podmioty obsługujących, w ramach którego wykonuje się czynności związane z przygotowywaniem, organizowaniem lub nadzorem nad udzielaniem świadczeń opieki zdrowotnej,
- zatrudnienie w organach administracji publicznej, których zakres działania obejmuje nadzór nad ochroną zdrowia,
- zatrudnienie w domach pomocy społecznej określonych w przepisach o pomocy społecznej, z uwzględnieniem uprawnień zawodowych położnej określonych w ustawie,
- zatrudnienie na stanowisku położnej w żłobku lub klubie dziecięcym, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3,
- sprawowanie funkcji z wyboru w organach samorządu pielęgniarek i położnych lub wykonywanie pracy na rzecz samorządu,
- powołanie do pełnienia z wyboru funkcji związkowej poza zakładem pracy położnej, jeżeli z wyboru wynika obowiązek wykonywania tej funkcji w charakterze pracownika, albo pełnienie funkcji w zarządzie zakładowej organizacji związkowej, jeżeli z pełnieniem tej funkcji jest związane zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy.
Obstetrics master / Położnictwo magisterskie |
№ |
Name |
ECTS |
1 |
Care for a woman and her family in an interdisciplinary approach - from the perspective of gynecology |
5 |
2 |
Care for a woman and her family in an interdisciplinary approach - from the perspective of neonatology |
4 |
3 |
Care for a woman and her family in an interdisciplinary approach - from the perspective of midwifery |
11 |
4 |
Care for a woman and her family from an interdisciplinary perspective in the aspect of psychological care |
3 |
5 |
Care for a woman and her family from an interdisciplinary perspective - in the field of nutrition |
2 |
6 |
Multiculturalism in women's care |
3 |
7 |
English as foreign language |
|
8 |
Health and safety procedures |
|
9 |
Mid-year professional practice: Care of the patient and her family from an interdisciplinary perspective |
3 |
10 |
Scientific research |
5 |
11 |
Health psychology |
3 |
12 |
Therapy of acute and chronic pain |
3 |
13 |
Pharmacology and prescription of medicinal products |
4 |
14 |
English as foreign language |
5 |
15 |
Diploma seminar subject to choose:
- Mother and child care
- Maternity care
- Gynecological care
- Psychological care for women and newborns |
1
1
1
1 |
16 |
Subject to choose from:
- Spirituality, hermeneutics, dialogue
- Motivational skills training
- Specialized neonatal care for a prematurely born child
- Clinical immunology |
1
1
1
1 |
17 |
Ultrasound diagnostics in obstetrics and gynecology |
4 |
18 |
Mid-year professional practice: Ultrasound diagnostics in obstetrics and gynecology |
3 |
19 |
Medical teaching |
3 |
20 |
Midwifery practice in an international perspective |
3 |
21 |
Education in the professional practice of a midwife |
3 |
22 |
Mid-year professional practice: Education in the professional practice of a midwife |
3 |
23 |
Medical statistics |
3 |
24 |
English as foreign language |
3 |
25 |
Diploma seminar elective subject:
- Mother and child care
- Maternity care
- Gynecological care
- Psychological care for women and newborns |
1
1
1
1 |
26 |
Scientific information |
3 |
27 |
Law in midwifery practice |
2 |
28 |
Evidence-based midwifery practice |
3 |
29 |
Management in obstetrics |
4 |
30 |
Mid-year professional practice: Management in midwifery |
1 |
31 |
Safety in healthcare |
3 |
32 |
Subject to choose from:
- Basics of psychotherapy in gynecological and obstetric care
- Disease metaphor
- Telemedicine and e-health
- Ethical and methodological aspects of conducting scientific research in biomedicine |
1
1
1
1 |