Rozmowa kwalifikacyjna

Jeśli Twoje CV, list motywacyjny a zwłaszcza przeprowadzony z Tobą wywiad telefoniczny zainteresowały przyszłego pracodawcę, to na pewno zostaniesz zaproszony(a) na rozmowę kwalifikacyjną. To jest już Twój duży sukces! Brawo! Do tego etapu dochodzi zaledwie około 10% kandydatów, którzy aplikowali na to stanowisko!

Rozmowa kwalifikacyjna to kolejny, najważniejszy i być może ostatni już etap procesu selekcji, natomiast dla Ciebie – niezwykle ważny moment w Twoich dążeniach i staraniach o pracę. Teraz, to od Ciebie i Twoich wyników rozmowy kwalifikacyjnej zależeć będzie, czy zdobędziesz wymarzone stanowisko i podejmiesz pracę oraz na jakich warunkach będziesz zatrudniony.

Za nim jednak podpowiemy Ci co zrobić, aby przejść przez ten trudny etap selekcji i zdobyć upragnioną pracę, warto abyś przypomniał(a) sobie jakie cele i zadania ma rozmowa kwalifikacyjna widziana z punktu widzenia osoby prowadzącej ją (to jest pracodawcy, czy specjalisty ds. rekrutacji i selekcji). Takie spojrzenie z perspektywy przyszłego pracodawcy pozwoli Ci lepiej zrozumieć istotę rozmowy kwalifikacyjnej i przygotować się do niej oraz bardziej udanie przekonać prowadzącego ją, że to właśnie Ty, spośród ogółu ubiegających się kandydatów, jesteś najodpowiedniejszą osobą na to stanowisko pracy.

Rozmowa kwalifikacyjna uważana jest za podstawową, a jednocześnie obowiązkową metodę selekcji. Jest ona specyficznym wywiadem (dialogiem) miedzy pracodawcą (lub jego przedstawicielami) a pracobiorcą (kandydatem do pracy) prowadzonym zwykle w formule: bezpośredniej, indywidualnej, kwestionariuszowej, prostej i informacyjnej. Cele i role pytającego i odpowiadającego się wyraźnie określone, zatem rozmowa kwalifikacyjna powinna być przygotowana, a nie improwizowana.

Celem rozmowy kwalifikacyjnej jest:

  1. zobaczenie kandydata (ocena jego wyglądu, reakcji, zachowań, emocji itp.);
  2. uzyskanie dodatkowych informacji o kandydacie i wyjaśnienie ewentualnych wątpliwości powstałych w wyniku lektury jego życiorysu i listu motywacyjnego (zebranie szerszych informacji, o jego biografii, celach życiowych i zawodowych, kompetencjach, kwalifikacjach, motywach, postawach, oczekiwaniach i opiniach itp.).
  3. przekazanie informacji kandydatowi o firmie, warunkach pracy i płacy itp.
  4. podjęcie decyzji co dalszego działania wobec kandydata, bądź odrzucenie go.

Poprzez rozmowę kwalifikacyjną pracodawca powinien uzyskać odpowiedzi na trzy pytania:

  1. Czy kandydat może wykonywać daną pracę na określonym stanowisku – czy ma odpowiednią wiedzę, kompetencje, kwalifikacje, umiejętności i doświadczenie?
  2. Czy kandydat ma odpowiednie motywacje aby efektywnie wykonywać pracę?
  3. W jakim stopniu kandydat będzie „pasować” – odpowiadać wymaganiom jakie stawia mu środowisko pracy (firma, organizacja)?

Rozmowa kwalifikacyjna stwarza sposobność obu stronom dokonania oceny możliwości wzajemnej współpracy. Pracodawcy umożliwia sprawdzić, czy kandydat spełnia wymagania zawarte w opisie profilu kandydata i porównać go z innymi osobami aplikującymi na dane stanowisko oraz odpowiedzieć na pytanie: w jakim stopniu kandydat „pasuje” do organizacji. Natomiast ubiegającemu się o pracę daje możliwość dokonania oceny siebie w roli potencjalnego pracownika, (odpowiedzenie sobie na pytanie, czy nadaje się na dane stanowisko i czy chce w danej firmie pracować) oraz podjęcia opartej na tej podstawie decyzji, o zatrudnieniu się, bądź wycofaniu.

Rozmowa kwalifikacyjna może przebiegać według różnej struktury (schematu). Nie istnieje jeden utarty schemat na przeprowadzanie rozmowy kwalifikacyjnej. Przebieg spotkania rekrutacyjnego może wyglądać w każdej firmie inaczej i zależy on m.in. od specyfiki i organizacji firmy, miejsca pracy oraz od usytuowania i rangi stanowiska, na które kandydat aplikuje.

Według M. Kosteckiego rozmowa kwalifikacyjna powinna składać się z następujących etapów:

  1. powitanie,
  2. wprowadzenie do zasadniczej części rozmowy,
  3. prezentacja porządku rozmowy,
  4. pytania dotyczące wykształcenia kandydata,
  5. pytania dotyczące dotychczasowego zatrudnienia, rodzaju pracy, zadań i obowiązków oraz osiągnięć kandydata,
  6. pytania dotyczące innych rodzajów działań, nie związanych bezpośrednio z pracą zawodową, np. osiągnięcia sportowe, hobby itp.
  7. pytania dotyczące samooceny, kwalifikacji, uzdolnień, osobowości zainteresowań itp.
  8. udzielenie krótkiej informacji o firmie i charakterze przyszłej pracy wraz z umożliwieniem zadawania pytań przez kandydata,
  9. zakończenie rozmowy i poinformowanie kandydata o dalszych działaniach.

Inny, najczęściej i powszechnie stosowany scenariusz rozmowy kwalifikacyjnej to:

  1. Wprowadzenie do sesji:
    • przywitanie kandydata,
    • prezentacja oferty.
  2. Analiza życiorysu zawodowego:
    1. Wykształcenie i przebieg edukacji,
    2. Doświadczenie zawodowe (pierwsze, kolejne miejsca pracy):
      • firma,
      • stanowisko,
      • zakres obowiązków, zadania,
      • osiągnięcia,
      • przyczyny zmiany pracy, sposób poszukiwania pracy.
  3. Pytania sprawdzające kryteria selekcji.
  4. Zainteresowanie ofertą.
  5. Oczekiwania finansowe.
  6. Termin podjęcia pracy.
  7. Zakończenie spotkania:
    • pytania kandydata,
    • informacja o kolejnych etapach rekrutacji.

Warto także wspomnieć, że w rozmowie kwalifikacyjnej obie strony a więc pracodawca
i osoba ubiegająca się o pracę winny dążyć do wzajemnego zrozumienia się i zrozumienia ról jakie zostały im przypisane w tym specyficznym spotkaniu, co niewątpliwie korzystniej wpłynie na przebieg i efektywność całego spotkania.

Uwaga!

Jeśli chcesz więcej dowiedzieć się na temat rozmowy kwalifikacyjnej rozpatrywanej z perspektywy osoby ubiegającej się o pracę oraz jak się przygotować do niej i co robić aby zostać zatrudnionym, przeczytaj kolejny artykuł.

Literatura:

  1. Armstrag M., Zarządzanie zasobami ludzkimi. Kraków 2005, s. 385-386.
  2. Król H., Ludwiczyński A., Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWN, Warszawa 2007.
  3. Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa, 2003 r.
  4. Suchar M., Rekrutacja i selekcja personelu. Warszawa, 2005 r.

instytucje współpracujące
Centrum
Konferencyjno-Szkoleniowe
Fundacji
Nowe Horyzonty

Bobrowiecka 9, Warszawa
UPP partnerem WUMed
Unia
Polskich Predsiębiorców

uniapolskichprzedsiebiorcow.pl
Szpital Praski
p.w. Przemienienia Pańskiego
Sp. z o.o.

Aleja Solidarności 67, Warszawa
Szpital Wolski
im. dr Anny Gostyńskiej
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej

ul. Kasprzaka 17, Warszawa
Instytut
"Pomnik - Centrum Zdrowia Dziecka"
w Warszawie
Szpital Solec
Spółka z o.o.

ul. Solec 93, Warszawa
Mazowiecki
Szpital Wojewódzki
Drewnica Sp. z o.o.

Rychlińskiego 1, Ząbki
Szpital św. Anny
w Piasecznie
Adama Mickiewicza 39,
05-500 Piaseczno
Narodowy Instytut Geriatrii, Reumatologii i Rehabilitacji
im. prof. dr hab. med. Eleonory Reicher

ul. Spartańska 1, Warszawa
Szpital Dziecięcy
im. prof. dr. med. Jana Bogdanowicza
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej

ul. Niekłańska 4/24, Warszawa
Szpital Czerniakowski
Sp. z o. o.

ul. Stępińska 19/25, Warszawa
Mazowiecki Szpital Bródnowski
ul. Kondratowicza 8, Warszawa
Samodzielny Publiczny
Szpital Kliniczny
im. prof. Adama Grucy
CMKP

ul. Konarskiego 13, Otwock
Szpital Kolejowy
im. dr med. Włodzimierza Roeflera
w Pruszkowie
Szpital Specjalistyczny
im. Świętej Rodziny

Madalińskiego 25, 02-544 Warszawa
Mazowieckie Centrum
Neuropsychiatrii Sp. z o.o.

Zagórze k/Warszawy
05-462 Wiązowna
Samodzielny Zespół Publicznych
Zakładów Lecznictwa Otwartego Warszawa Bemowo-Włochy

ul. Gen. M. C. Coopera 5, Warszawa
Samodzielny Zespół Publicznych Zakładów Lecznictwa Otwartego 
Warszawa-Mokotów

 ul. A.J.Madalińskiego 13, Warszawa
Samodzielny Zespół Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej
im. Dzieci Warszawy
w Dziekanowie Leśnym
Szpital Matki Bożej
Nieustającej Pomocy
w Wołominie
ul. Gdyńska 1/3
05-200 Wołomin
Centrum Medyczne
GRUPA ZDROWIE

Nowodworskie
Centrum Medyczne

ul. Miodowa 2
Nowy Dwór Mazowiecki
Wojewódzka Stacja
Pogotowia Ratunkowego
i  Transportu Sanitarnego
"MEDITRANS"
SPZOZ w Warszawie

ul. Hoża 56,
00-685 Warszawa
Centrum Intensywnej Terapii Olinek
ul. Bobrowiecka 9, Warszawa
Stołeczne Centrum
Opiekuńczo-Lecznicze
Sp. z o.o.

ul. Mehoffera 72/74, Warszawa
RADIOMEDICA
Centrum Diagnostyki Obrazowej

ul.Bobrowiecka 9, Warszawa
NESTOR
Bezpieczny Dom Opieki

ul.Bobrowiecka 9, Warszawa
Warszawskie Zakłady
Sprzętu Ortopedycznego S.A.

al. Bohaterów Września 9, Warszawa
Podkarpackie centrum
Usług Dydaktycznych

ul. Rymanowska 15a
35-083 Rzeszów
www.fantomy-szkoleniowe.pl

Kontakt

Warszawska Uczelnia Medyczna
im. Tadeusza Koźluka

ul. Bobrowiecka 9, 00-728 Warszawa

INFORMACJE O UCZELNI / REKRUTACJA:  
T: 22 559 21 05
T: 22 559 21 06
T: 22 559 22 35
E: rekrutacja@wumed.edu.pl
Copyright © 2020 - WUMED