Wywiad telefoniczny jest jedną z podstawowych metod selekcji. W ostatnich miesiącach, ze względu na okres pandemii i wynikające stąd ograniczenia, wywiad telefoniczny ponownie zyskuje na znaczeniu i jest powszechnie stosowny przez służby personalne i agencje doradztwa personalnego Wywiadem telefonicznym objęta jest zdecydowana większość osób kandydujących do pracy.
Poniższy artykuł, przybliży Ci istotę wywiadu telefonicznego rozpatrywanego w kontekście procesu rekrutacji i selekcji a widzianego nie tylko z perspektywy specjalistów ds. rekrutacji i doradców personalnych ale i osoby poszukującej zatrudnienia.
Wywiad telefoniczny - to najogólniej biorąc, krótka rozmowa telefoniczna prowadzona przez pracodawcę (rekrutera) z osobą ubiegającą się o zatrudnienie. Jego celem jest uzyskanie pełniejszych informacji o kandydacie do pracy, nie zawsze podanych w przedłożonych dokumentach aplikacyjnych.
Na ogół prowadzony jest w sposób metodyczny i planowy zgodnie z określonym schematem, nazywanym scenariuszem wywiadu.
Zakłada się, że wywiad telefoniczny powinien poprzedzać, a w niektórych przypadkach może nawet zastępować rozmowę kwalifikacyjną. Jest zatem najprostszym sposobem weryfikacji przydatności zawodowej kandydata i potwierdzenia jego zainteresowania przedłożoną przez firmę ofertą pracy. Skutecznie weryfikuje informacje zawarte w dokumentach aplikacyjnych. Sprawdza wiedzę i umiejętności kandydata w różnych dziedzinach jego aktywności. Jest także stosowany w celu szybkiego, kilkuminutowego przetestowania elokwencji i zdolności językowych kandydata. Zebrane w ten sposób dane pomagają osobom rekrutującym w podjęciu decyzji, kogo z kandydatów ubiegających się o prace zaprosić na rozmowę kwalifikacyjną.
Wywiad telefoniczny ponadto to efektywna, szybka i tania metoda selekcji.
W czasie wywiadu telefonicznego prowadzący go może 1/:
Wywiad telefoniczny nie może odbywać się spontanicznie, musi być wcześniej przygotowany pod kątem scenariusza pytań, jakie zadane zostaną każdemu kandydatowi.
Na ogół wywiad telefoniczny prowadzony jest według następującego scenariusza 2/:
Wywiad telefoniczny ma wiele zalet. Jest zwłaszcza przydatny w przypadku dużej odległości dzielących kandydatów od miejsca przeprowadzania rekrutacji. Jest mniej formalny niż rozmowa kwalifikacyjna, (kandydat prawdopodobnie będzie mniej spięty), jest także łatwiejszy do przeprowadzenia. Zajmuje mniej czasu i daje możliwości lepszego skupienia się na treści rozmowy. Wywiad telefoniczny może decydować też o mającej się odbyć rozmowie kwalifikacyjnej.
Niewątpliwie do mankamentów tej metody selekcyjnej należy ograniczony czas jej trwania nie pozwalający na dokładne zapoznanie się z kandydatem. Metoda ta nie pozwala także na ocenę wyglądu i prezentacji kandydata (zachowań niewerbalnych).
Warto zaznaczyć, że ostatnio w branży rekrutacyjnej stosuje się tzw. voiceboty, wspierające proces selekcji a w pewien sposób zastępujące wywiady (rozmowy) telefoniczne.
HR Voicebot 3/ to program komputerowy oparty o sztuczną inteligencję, który przeprowadza za rekrutera telefoniczne rozmowy z kandydatami. Skraca też przebieg procesu rekrutacji. W ciągu kilku minut od pojawienia się CV w systemie, HR Voicebot wykonuje połączenia do kandydatów i zadaje im konkretne pytania selekcyjne. Pytania są zamknięte, kandydaci mogą na nie odpowiedzieć: „tak”, „nie” lub inną, (zdefiniowaną wcześniej) odpowiedzią. Najczęściej stosowne pytania dotyczą: dyspozycyjności, warunków finansowych, uprawnień (np. obsługi wózków widłowych, kategorii prawa jazdy, posiadania książeczki sanepidu itp.), posiadania samochodu, rodzaju preferowanej umowy.
Do zalet stosowania Voicebotu można zaliczyć przede wszystkim szybką selekcję aplikacji oraz badanie ich zgodności z wymaganiami stanowiska pracy oraz oczekiwaniami pracodawcy, odciążenie i usprawnienie pracy osób odpowiedzialnych za selekcje.
Voicebot przyspiesza proces weryfikacji kandydatów, wykonuje połączenia do wielu kandydatów w tym samym czasie (nawet 10 000 połączeń na godzinę!), odpowiedzi kandydatów trafiają automatycznie do systemu eRecruiter. Obniża tez parokrotnie koszty rekrutacji.
Inną formą selekcyjnego wywiadu/rozmowy selekcyjnej mogą być wideo - interviews, czyli prowadzenie na odległość rozmowy, których uczestnicy mogą obserwować się nawzajem na ekranach monitorów. Forma ta otwiera szeroki wachlarz możliwości weryfikacyjnych min. w zakresie wiedzy, kompetencji i umiejętności.
Mając zatem przybliżony obraz istoty, celu i przebiegu wywiadu telefonicznego przedstawionego z punktu widzenia specjalistów ds. rekrutacji i doradców personalnych, zastanów się teraz o czym TY, aplikując na wybrane przez siebie stanowisko pracy, powinieneś(aś) pamiętać i co powinieneś(aś) czynić, aby zwiększyć swoje szanse na sukces? Oto najważniejsze rady jak dobrze wypaść podczas wywiadu telefonicznego:
Powodzenia!
Artykuł opracowano w oparciu o następującą literaturę: