WUMed | Do pracy jak na randkę lub do warzywniaka. Dress code nadal kuleje
28 października 2019
Czy wiesz, że...

Podobno wizerunek firmy oraz personelu lepiej służy promocji firmy wśród klientów niż kosztowna reklama w mediach. Zdaje sobie z tego sprawę coraz więcej firm. Wiele jednak polega na dress codzie. Dlaczego?

Wina leży pośrodku. Z jednej strony firmy stają się być coraz bardziej „cool”, pozwalając pracownikom na więcej swobody, z drugiej pracownicy nie mają poczucia stylu. Nie dając im jasnych i sztywnych wytycznych, firma naraża się na wizerunkowe problemy.

- W ciągu ostatnich trzech, czterech lat dress code w bardzo wielu firmach się rozluźnił. Wiele biur, korporacji dopuszcza swobodniejszy styl ubioru. Na więcej mogą pozwolić sobie szczególnie kobiety. Muszą zachować formę biznesową, ale mogą wprowadzać kolory i wzory - mówi Iwona Ryszkowska, stylistka ubioru, ekspert ds. dress code, autorka strony strefastylu.com.pl. Zaznacza jednak, że pomimo spuszczenia z tonu, pracodawcy nadal chcą, by zatrudnieni przestrzegali zasad dobrego stylu. A z tym bywa różnie.

- Problemem, z jakim najczęściej borykają się firmy, jest zbyt skąpy ubiór pań. Kobiety ubierają się zbyt swobodnie, za bardzo przemycają kobiecość w miejscu pracy. Koronki, prześwitujące bluzki, zbyt krótkie spódniczki, rajstopy kabaretki, głębokie dekolty. To forma ubrań bardziej na randkę czy imprezę, a nie do pracy. Zdarza się, że panie przychodzą ubrane za mało formalnie np. w bluzie sportowej i butach sportowych - wymienia Iwona Ryszkowska. Pracodawcy sporo uwag mają także do stroju męskiego. - Ubrania panów często są mało stylowe. Mimo tego, że widać, iż mężczyźni uczą się wyczucia stylu, to nadal zdarza się, że przychodzą do pracy w zniszczonych butach, bardzo szerokich marynarkach o słabym, powiedziałabym, bazarkowym designie czy koszulach z podwójnym kołnierzem lub wielką kratą - wymienia stylistka.

Pomoc z zewnątrz

Wielu pracodawców jest bezradnych i często muszą prosić o pomoc z zewnątrz. Iwona Ryszkowska nierzadko pojawia się w firmach na prośbę zarządu czy działów HR, by pomóc pracownikom wypracować standardy ubioru. Zanim firma do niej zadzwoni, najpierw musi zorientować się, że styl ubioru pracowników pozostawia wiele do życzenia. Najczęściej dzieje się to w kontakcie zarządu z innymi firmami czy pracownikami, ewentualnie podczas podglądania działań konkurencji. Podczas takich spotkań działa zasada kontrastu - pracownik wypada źle na tle konkurencji czy innych pracowników. - Członkowie zarządu, pracownicy spotykają się na co dzień z innymi osobami na wysokich szczeblach i zauważają problem. Widzą, że kluczowi managerowie czy dyrektorzy sprzedaży, ale też wdrożeniowcy, konsultanci, handlowcy nie wyglądają dobrze, nie reprezentują klienta we właściwy sposób. Sami nie zwrócą uwagi, bo nie wypada, i też nie mają autorytetu u pracownika jako eksperci od dress code’u. Zapraszają wtedy stylistkę - mówi.

Iwona Ryszkowska zwraca też uwagę, że firmy decydują się na pomoc stylisty, gdy chcą podnieść sprzedaż. Zauważają, że wizerunek pracowników pomaga osiągać jeszcze lepsze wyniki. Najczęściej po taką pomoc sięgają firmy trudniące się sprzedażą bezpośrednią, ale też takie, które mają duże działy handlowe i które wiele czasu spędzają u klienta. Z doświadczeń Iwony Ryszkowskiej wynika, że firmy skłaniają się wyłącznie do organizowania szkoleń dla pracowników. Rzadko kiedy decydują się skorzystać z możliwości zorganizowania zakupów ze stylistką. - Takie sytuacje są sporadyczne i najczęściej jest to forma premii, bonusu dla najlepszych handlowców. Zakupy oznaczają dodatkowy koszt dla firm, a nie każdy pracodawca jest na takie wydatki gotowy - zwraca uwagę stylistka i ekspertka ds. dress code.

Gotowe rozwiązania

Ratunkiem dla firm, które nie radzą sobie z wdrażaniem dress codu, a ich pracownicy nie potrafią dopasować się do obowiązujących zasad, jest wprowadzanie odzieży służbowej. To też doskonałe rozwiązanie, by wypracować spójny wizerunek pracowników. Uniformy służbowe noszą na przykład pracownicy Zary. Zatrudnieni w odzieżowym gigancie ubierają się w granatowe garnitury. Katarzyna Danowska, dyrektor ds. strategii i kreacji w firmie Dress Code, zajmującej się projektowaniem, produkcją i dostarczaniem strojów firmowych dla pracowników, twierdzi, że firmy coraz częściej decydują się zlecić opracowanie całościowej koncepcji strojów służbowych, a także ich późniejszą produkcję i dostawę wyspecjalizowanym firmom.

- Rolą firmy opracowującej założenia wizualizacji koncepcji wizerunkowej w zakresie stroju pracowników jest stworzenie najlepszego z możliwych układu cech: użytkowych, praktycznych i estetycznych - wyglądu, komfortu, jakości, trwałości, wizerunkowych - spójności z identyfikacją, misją oraz sferą działalności firmy - wymienia Katarzyna Danowska. Nie jest to jednak sprawa prosta. Zdaniem Katarzyny Danowskiej wprowadzenie jednolitego stroju służbowego powinno być poprzedzone dogłębną analizą potrzeb firmy. - Koncepcja ubrań służbowych jest bowiem elementem składowym większej całości, jakim jest budowanie spójnego wizerunku marki. Musi być więc przemyślana, a także przygotowana w przejrzysty sposób, najlepiej w formie szczegółowych projektów wraz z próbkami sugerowanych tkanin - twierdzi.

W pracy trzeba wyglądać dobrze

Firmy nie muszą się bać wdrażania dress code’u czy zwracania uwagi pracownikom na ich niewłaściwy strój. Badania pokazują, że Polacy bardzo dobrze oceniają obowiązujące w firmach zasady stylu ubioru. Wyniki raportu Pracuj.pl pokazują, że aż 55 proc. badanych Polaków pozytywnie ocenia zjawisko dress code. Z niechęcią postrzega je tylko 15 proc. z nich. Firmowe polityki ubioru dla znacznej części badanych nie należą do kluczowych czynników branych pod uwagę przy wyborze pracy. Ponad połowa z respondentów (51 proc.) twierdzi, że informacja o dress code nie miałaby żadnego wpływu na ich chęć pracy w firmie, do której aplikują. 27 proc. ankietowanych bardziej chciałoby pracować w firmie z góry ustalonymi zasadami ubioru, a 22 proc. twierdzi, że zmalałaby ich chęć rekrutacji do pracodawcy, u którego jest ściśle obowiązująca etykieta stroju.

https://www.pulshr.pl/pr-wewnetrzny/do-pracy-jak-na-randke-lub-do-warzywniaka-dress-code-nadal-kuleje,68287.html
 
 
 

instytucje współpracujące

Instytut
"Pomnik - Centrum Zdrowia Dziecka"
w Warszawie
Narodowy Instytut Geriatrii, Reumatologii i Rehabilitacji
im. prof. dr hab. med. Eleonory Reicher

ul. Spartańska 1, Warszawa
Narodowe Centrum
Profilaktyki Zdrowotnej
www.ncpz.eu
Narodowy Instytut
Kardiologii

ul. Alpejska 42, 04-628 Warszawa
Uniwersyteckie Centrum Kliniczne
Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego

ul. Banacha 1A, 02-097 Warszawa
Szpital Praski
p.w. Przemienienia Pańskiego
Sp. z o.o.

Aleja Solidarności 67, Warszawa
Szpital Wolski
im. dr Anny Gostyńskiej
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej

ul. Kasprzaka 17, Warszawa
Warszawski
Szpital Południowy

ul. Rotmistrza Witolda Pileckiego 99, Warszawa
Mazowiecki Szpital Wojewódzki
im. św. Jana Pawła II w Siedlcach
Sp. z o.o.

Księcia Józefa Poniatowskiego 26,
08-110 Siedlce
Szpital Miejski
w Siedlcach

ul. Starowiejska 15, Siedlce
Szpital Powiatowy
w Garwolinie

ul. Lubelska 50,
08-400 Garwolin
Samodzielny Publiczny Szpital
Kliniczny im. prof. Orłowskiego
CMKP

ul. Czerniakowska 231,
00-416 Warszawa
Szpital Czerniakowski
Sp. z o. o.

ul. Stępińska 19/25, Warszawa
Mazowiecki Szpital Bródnowski
ul. Kondratowicza 8, Warszawa
Samodzielny Publiczny
Szpital Kliniczny
im. prof. Adama Grucy
CMKP

ul. Konarskiego 13, Otwock
Szpital Specjalistyczny
im. Świętej Rodziny

Madalińskiego 25, 02-544 Warszawa
Szpital Kolejowy
im. dr med. Włodzimierza Roeflera
w Pruszkowie
Szpital św. Anny
w Piasecznie
Adama Mickiewicza 39,
05-500 Piaseczno
Szpital Dziecięcy
im. prof. dr. med. Jana Bogdanowicza
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej

ul. Niekłańska 4/24, Warszawa
Mazowiecki
Szpital Wojewódzki
Drewnica Sp. z o.o.

Rychlińskiego 1, Ząbki
Szpital Matki Bożej
Nieustającej Pomocy
w Wołominie

ul. Gdyńska 1/3
05-200 Wołomin
Mazowieckie Centrum
Neuropsychiatrii Sp. z o.o.

Zagórze k/Warszawy
05-462 Wiązowna
Wojewódzka Stacja
Pogotowia Ratunkowego
i Transportu Sanitarnego
"MEDITRANS"
SPZOZ w Warszawie

ul. Hoża 56, 00-685 Warszawa
Samodzielny Zespół Publicznych
Zakładów Lecznictwa Otwartego
Warszawa-Ochota

ul. Szcześliwicka 36, 02-353 Warszawa
Samodzielny Zespół Publicznych
Zakładów Lecznictwa Otwartego Warszawa Bemowo-Włochy

ul. Gen. M. C. Coopera 5, Warszawa
Samodzielny Zespół Publicznych Zakładów Lecznictwa Otwartego
Warszawa-Mokotów

ul. A.J.Madalińskiego 13, Warszawa
Samodzielny Zespół Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej
im. Dzieci Warszawy
w Dziekanowie Leśnym
Centrum Medyczne
GRUPA ZDROWIE

Nowodworskie
Centrum Medyczne

ul. Miodowa 2
Nowy Dwór Mazowiecki
Stołeczne Centrum
Opiekuńczo-Lecznicze
Sp. z o.o.

ul. Mehoffera 72/74, Warszawa
Zakład Opiekuńczo - Leczniczy
Zakład Leczniczo - Rehabilitacyjny
WIGOR

w Legionowie
Centrum Intensywnej Terapii Olinek
ul. Bobrowiecka 9, Warszawa
RADIOMEDICA
Centrum Diagnostyki Obrazowej

ul.Bobrowiecka 9, Warszawa
Hospicjum
Sióstr Felicjanek
im. bł. Hanny Chrzanowskiej

ul. Nowowiejska 10A, Warszawa
HOSPICJUM EWDOMED
ul. Piłsudskiego 3a
05-510 Konstancin-Jeziorna
NESTOR
Bezpieczny Dom Opieki

ul.Bobrowiecka 9, Warszawa
Fundacja
Odzyskać Radość

Bogurzyn 87, 06-521 Wiśniewo
Niepubliczny żłobek
Ale Frajda

ul. Bolesławicka 40, Warszawa
Warszawskie Zakłady
Sprzętu Ortopedycznego S.A.

al. Bohaterów Września 9, Warszawa
www.fantomy-szkoleniowe.pl
Podkarpackie centrum
Usług Dydaktycznych

ul. Rymanowska 15a
35-083 Rzeszów
Kontakt
Warszawska Uczelnia Medyczna
im. Tadeusza Koźluka

ul. Bobrowiecka 9, 00-728 Warszawa

INFORMACJE O UCZELNI / REKRUTACJA:  
T: 22 559 21 05
T: 22 559 21 06
T: 22 559 22 35
E: rekrutacja@wumed.edu.pl
Copyright © 2023 - WUMED
INFORMACJA DOTYCZĄCA PLIKÓW COOKIES
Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na stronie wumed.edu.pl, oraz dostosowania strony do indywidualnych potrzeb użytkownika korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na Państwa urządzeniach. Pliki cookies możecie Państwo sprawdzić za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptujecie Państwo stosowanie plików cookies. Więcej informacji w zakładce OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH.
rozmiar tekstu
kolory strony