Praktyki - Administracja
CEL PRAKTYKI ZAWODOWEJ
Praktyki zawodowe są integralną częścią procesu dydaktycznego studiów I stopnia na kierunku ADMINISTRACJA. Mają one charakter obligatoryjny, a ich realizacja jest warunkiem uzyskania zaliczenia semestru i roku przez studenta – zgodnie z obowiązującym programem nauczania i planem studiów.
Celem praktyk jest zrealizowanie efektów uczenia się wynikających z programu studiów, zdobycie praktycznych umiejętności, przygotowanie studenta do samodzielnego i kreatywnego działania związanego z projektowaniem, planowaniem oraz organizacją własnej ścieżki rozwoju zawodowego. Praktyki pozwalają studentom już w trakcie studiów na zapoznanie się z organizacją i funkcjonowaniem przyszłego środowiska zawodowego, a także umożliwiają nabycie nowych umiejętności praktycznych oraz weryfikację stopnia opanowania posiadanej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych nabytych podczas studiowania. Istotną rolą praktyk jest również sprawdzenie umiejętności interpersonalnych, pracy w zespole, nawiązanie kontaktów zawodowych i poznanie rynku pracy.
CELEM PRAKTYK JEST W SZCZEGÓLNOŚCI:
- poszerzenie i pogłębienie wiedzy zdobytej na studiach i rozwijanie umiejętności jej praktycznego wykorzystania;
- poznanie struktur i mechanizmów funkcjonowania – wg dokonanego przez studenta wyboru: - organów administracji publicznej, - przedsiębiorstw, - organizacji, - instytucji sektora publicznego lub prywatnego;
- kształtowanie umiejętności niezbędnych w przyszłej pracy zawodowej, w tym m.in. umiejętności: analitycznych, organizacyjnych, pracy w zespole, nawiązywania kontaktów,
- wykształcenie umiejętności identyfikowania pojawiających się problemów w środowisku zawodowym;
- przygotowanie studenta do samodzielnej pracy i odpowiedzialności za powierzone mu zadania, efektywnego i etycznie odpowiedzialnego działania w środowisku zawodowym;
- kreowanie kompetencji personalnych i społecznych poprzez kontakt z personelem organizacji, przedsiębiorstw i innych podmiotów;
- nawiązywanie bezpośrednich kontaktów z potencjalnymi pracodawcami.
Student realizuje praktyki zgodnie z Ramowym programem praktyk pod kierunkiem Opiekuna/ Mentora tj. osoby wyznaczonej przez zakład pracy lub instytucję, w której odbywa praktykę. Program praktyki obejmuje w szczególności:
- poznanie podstaw, statusu prawnego, zadań oraz specyfiki działalności instytucji, w której wykonywana jest praktyka;
- poznanie zasad organizacji pracy, struktury organizacyjnej instytucji i jej specyfiki;
- zaznajomienie się z podstawowymi aktami prawnymi regulującymi działalność PJO;
- przeszkolenie wstępne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- uczestniczenie w czynnościach techniczno-organizacyjnych wykonywanych w PJO;
- zapoznanie się z obiegiem dokumentów i podstawowych procedur podejmowania decyzji;
- wykonywanie podstawowych czynności administracyjnych i prac biurowych na określonych stanowiskach pracy, wykorzystanie technik komputerowych;
- doskonalenie umiejętności pracy zespołowej, efektywnego wykorzystania czasu pracy, odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań;
- zapoznanie się z zasadami właściwej obsługi interesantów oraz bezpośrednią lub pośrednią obsługą klienta;
- analiza akt w sprawach postępowań administracyjnych;
- wykonywanie powierzonych zadań merytorycznych, w tym w szczególności przygotowywanie projektów dokumentów, tworzenie formularzy danych, zestawień i raportów na użytek PJO, przy czym szczegółowy program praktyki student ustala z osobą wyznaczoną przez PJO, z uwzględnieniem specyfiki działalności PJO i konieczności osiągnięcia przez studenta efektów praktyk.
Nadzór dydaktyczny nad przebiegiem praktyk pełni powołany przez Rektora Uczelni - merytoryczny Koordynatora Praktyk Zawodowych.
Studenci kierunku Administracja mogą odbywać praktyki zawodowe w następujących instytucjach:
- jednostkach administracji rządowej i samorządowej, agencjach celnych, organach kontroli i nadzoru,
- instytucjach wymiaru sprawiedliwości (np. sądzie, trybunale, prokuraturze), jednostkach samorządu gospodarczego,
- kancelariach prawnych i podatkowych (adwokackich, radcowskich, notarialnych, komorniczych),
- jednostkach wdrażania programów unijnych, biurach stowarzyszeń i fundacji, • u prywatnych przedsiębiorców,
- innym podmiocie jeżeli charakter prowadzonej przez nią działalności i odbywanej przez studenta praktyki jest zgodny z profilem kierunku studiów.
Praktyka może być odbywana w instytucjach Unii Europejskiej i instytucjach zagranicznych, jeżeli charakter prowadzonej przez nie działalności i odbywanej przez studenta praktyki jest zgodny z profilem kierunku studiów
EFEKTY UCZENIA SIĘ WŁAŚCIWE DLA PRAKTYK ZAWODOWYCH:
1. W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- zasady funkcjonowania, strukturę i cele instytucji, w której odbywa praktykę;
- istotę dokumentów regulujących pracę w instytucji, w której odbywa praktykę;
- zakres merytoryczny działań podejmowanych w instytucji, w której odbywa praktykę.
2. W zakresie umiejętności, student potrafi:
- wykorzystywać swoją wiedzę i pozyskiwać dane w celu realizacji powierzonych mu zadań (potrafi wyszukiwać, dobierać i wykorzystywać dostępne materiały i informacje potrzebne do realizacji zadań w instytucjach);
- w porozumieniu z opiekunem praktyk w instytucji, zaplanować i realizować typowe projekty związane z wybraną sferą jej działalności;
- zastosować przepisy prawa odnoszące się bezpośrednio do swojego stanowiska pracy w instytucji w której odbywa praktykę;
- prowadzić dokumentację związaną ze stanowiskiem pracy i podejmowanymi działaniami.
3. W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- pracy w zespole i pełnienia różnych ról;
- wzięcia odpowiedzialności za powierzone mu zadania;
- kieruje się zasadami etyki zawodowej.
RAMOWY PROGRAM PRAKTYK
L.p. |
NAZWA PRZEDMIOTU PRAKTYKI ZAWODOWEJ |
WYMIAR |
I ROK |
II ROK |
III ROK |
480 |
SEM. I |
SEM. II |
SEM. III |
SEM. IV |
SEM. V |
SEM. VI |
1. |
Praktyczne poznanie polskich (i unijnych) zasad i standardów zatrudnienia, BHP i organizacji pracy (w pierwszym roku studiów) |
60 |
|
60 |
|
|
|
|
2. |
Praktyczne poznanie pracy w jednostkach administracji rządowej lub samorządowej (- dalej JAR/S) oraz ich struktur, organizacji i funkcjonowania (w pierwszym roku studiów) |
60 |
|
|
|
60 |
|
|
3. |
Praktyka w komórkach JAR/S załatwiających sprawy obywateli lub rozwiązujących ich problemy (w tym w sferze zdrowia, pomocy społecznej, bezpieczeństwa, środowiska i współpracy z UE) |
80 |
|
|
80 |
|
|
|
4. |
Praktyka w komórkach JAR/S zarządzających zasobami ludzkimi i strukturami administracyjnymi, a także w sferze stosowania Kodeksu dobrej administracji |
50 |
|
|
|
|
50 |
|
5. |
Praktyka w komórkach JAR/S w sferze kierowania i organizowania ich pracy, w tym kolegialnej (m.in. posiedzenia, sesje). Wydawanie i uzasadnianie decyzji administracyjnych; zasad dwuinstancyjności |
70 |
|
|
|
|
70 |
|
2a-5a |
Zgodne ze specjalizacją ( administracja publiczna, zdrowia, bezpieczeństwa i ochrony środowiska) poznawanie specyfiki odp. funkcjonowania struktur podległych JAR/S (plus praktyki wym. wyżej) |
60 |
|
|
|
60 |
|
|
6. |
Praktyka w JAR/S w zakresie ochrony danych osobowych, archiwizacji, dokumentacji, odwołań od decyzji oraz skarg i wniosków |
60 |
|
|
60 |
|
|
|
7. |
Poznanie zasad i organizacji praktyk zawodowych. Prowadzenie dokumentacji praktyk, zaliczanie jej poszczególnych etapów i końcowe zaliczenie. Niezbędne konsultacje z wykładowcami i praktykami |
40 |
|
5 |
5 |
5 |
10 |
15 |