Ranking najbardziej pożądanych kompetencji pracownika

Na podstawie prowadzonych badań, Światowe Forum Ekonomiczne (World Economic Forum), opublikowało ranking najbardziej pożądanych przez pracodawców kompetencji pracowniczych w 2020 r.1/ Poniżej wymieniamy i omawiamy 10 najważniejszych.

1. Kompleksowe rozwiązywanie problemów.
Kompetencja ta niezmiennie znajduje się na pierwszym miejscu listy. To zdolność analizowania wielu danych i różnych informacji, podejmowania decyzji i wdrażania optymalnych rozwiązań. (W przyszłości jej znaczenie może spadać w sektorach mocniej zautomatyzowanych, takich jak: infrastruktura czy energetyka, wzrośnie jednak w usługach i informatyce).

2. Krytyczne myślenie.
Umiejętność logicznego rozumowania i chłodnej analizy zyskuje na znaczeniu. W czasach zaawansowanych technologii i skomplikowanych rozwiązań osoba, która potrafi krytycznie podejść do sytuacji i ocenić ją będzie na wagę złota.

3. Kreatywność.
Awansowała z dziesiątego miejsca w rankingu. Ocenia się, że będzie to umiejętność absolutnie kluczowa nie tylko w branżach, z którymi dziś się kojarzy – jak media czy rozrywka, ale wszędzie. Praca będzie czekać na osoby myślące niestandardowo, bo to one będą w stanie wymyślać nowe usługi i produkty, w szybko zmieniających się czasach.

4. Zarządzanie ludźmi.
Ta i kolejna cecha pokazują, że jeszcze ważniejsza na rynku zatrudnienia będzie praca zespołowa. Pracodawcy będą potrzebować liderów – empatycznych, panujących nad mową ciała i umiejących jasno formułować zadania i komunikować się z ludźmi.

5. Współpraca z innymi.
Kompetencję tą raport definiuje ją jako „umiejętność dostosowywania swoich decyzji i zachowań do tego, jak zachowują się inni”. Chodzi więc o pewną elastyczność, nieupieranie się przy swoim zdaniu oraz otwartość na postulaty i opinie współpracowników.

6. Inteligencja emocjonalna.
To nowość w rankingu. Badania od dawna pokazują, że im wyższa inteligencja emocjonalna, tym wyższa produktywność pracownika. Osoba z takimi kompetencjami potrafi rozpoznawać i nazywać swoje emocje i emocje innych. Potrafi tym samym, łatwiej rozwiązywać konflikty i rozładowywać napięcia.

7. Wnioskowanie i podejmowanie decyzji.
Pracownik 2020 roku musi być samodzielny, powinien umieć dokonywać kompleksowych analiz oraz wyciągać właściwe wnioski z otaczającej go rzeczywistości. Praca w przyszłości będzie wymagała umiejętności szybkiego podejmowania trudnych decyzji często nowatorskich i ryzykownych.

8. Zorientowanie na usługi.
To potocznie mówiąc, bycie frontem do klienta. Pracownik skupiony na tym, by pomóc innym będzie poszukiwany na rynku. Chodzi tu zarówno o pracę w zespole, jak i pracę z indywidualnym klientem.

9. Negocjacje.
Wzajemne, bezkonfliktowe rozwiązywanie problemów celem osiągnięcia porozumienia oraz poszukiwanie takiego rozwiązania, które satysfakcjonowałoby wszystkie zaangażowane strony. (Kompetencja ta spadła w zestawieniu Światowego Forum Ekonomicznego, ale ciągle się liczy).

10. Elastyczność poznawcza.
Zakłada umiejętność znajdowania i łączenia różnych pomysłów, idei i danych. Zdolność widzenia połączeń między na pozór różnymi stanowiskami i rzeczami gwarantuje firmom rozwój.

Co to są kompetencje?

To „predyspozycje w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw, zapewniające realizacje zadań zawodowych na poziomie skutecznym  i (lub) wyróżniającym, stosownie do standardów określonych przez organizację danego stanowiska.” (H. Król, A. Ludwiczyński)2/.

Na kompetencje składają się nie tylko wiedza, doświadczenie, zdolności i umiejętności, oraz prezentowane postawy, ale także pewne cechy psychologiczne człowieka (wrodzone i nabyte), takie jak osobowość, inteligencja, odporność na stresy, sposoby rozumowania, relacje i zachowania w określonych sytuacjach, jak również motywy działania, czy kultura osobista. Kompetencje te zdobywamy zarówno podczas nauki w szkołach jak i w codziennym życiu.

Warto nie tylko poszerzać i doskonalić dotychczasowe swoje kompetencje ale także nabywać nowe. Pomocne mogą tu być nie tylko szkolenia z zakresu kształtowania kompetencji „twardych” ale także i „miękkich”, bo tym sposobem zwiększamy znacznie swoją pozycję
i atrakcyjność na rynku pracy.

Samo posiadanie wyższego wykształcenia i zdobytej w trakcie edukacji wiedzy nie daje jeszcze gwarancji uzyskania i utrzymania dobrej pracy. O wiele bardziej liczy się umiejętność efektywnego korzystania z niej. Pozycję pracownika na rynku pracy wzmacnia jego inteligencja emocjonalna. Warto w nią inwestować i uczyć się rozpoznawać, rozumieć oraz świadomie kierować swoimi emocjami oraz uczuciami innych pracowników. Dzięki umiejętności rozpoznawania, kontrolowania i wykorzystywania własnych i cudzych uczuć nabiera się większej pewności siebie, łatwiej opanowuje się stres i rozwiązuje trudne problemy, a także wzbudza się większe zaufanie przełożonych i współpracowników. Coraz większą wagę na rynku pracy ma osobowość pracownika. Nie może ona, co prawda, zastąpić wiedzy ani doświadczenia, ale decyduje o tym, w jakim stopniu możemy nasze atuty wykorzystać i prezentować w codziennej pracy zarówno tej indywidualnej jak i zespołowej. Nie bez znaczenia jest też kreatywność a więc zdolność tworzenia czegoś nowego i uzyskiwanie oryginalnych i stosownych rozwiązań.

Bibliografia:
1/ Listę najbardziej pożądanych kompetencji opracował portal pracy Monster Polska.pl
2/ H. Król, A. Ludwiczyński, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Warszaw 2007, s. 82.
I. Michałków, Edukacja a konkurencyjność pracowników na współczesnym rynku pracy.(w:) Edukacja dla rynku pracy. Problemy poradnictwa zawodowego, red.: S. Kwiatkowski, Z. Sirojć, Warszawa 2006.


instytucje współpracujące
Centrum
Konferencyjno-Szkoleniowe
Fundacji
Nowe Horyzonty

Bobrowiecka 9, Warszawa
UPP partnerem WUMed
Unia
Polskich Predsiębiorców

uniapolskichprzedsiebiorcow.pl
Szpital Praski
p.w. Przemienienia Pańskiego
Sp. z o.o.

Aleja Solidarności 67, Warszawa
Szpital Wolski
im. dr Anny Gostyńskiej
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej

ul. Kasprzaka 17, Warszawa
Instytut
"Pomnik - Centrum Zdrowia Dziecka"
w Warszawie
Szpital Solec
Spółka z o.o.

ul. Solec 93, Warszawa
Mazowiecki
Szpital Wojewódzki
Drewnica Sp. z o.o.

Rychlińskiego 1, Ząbki
Szpital św. Anny
w Piasecznie
Adama Mickiewicza 39,
05-500 Piaseczno
Narodowy Instytut Geriatrii, Reumatologii i Rehabilitacji
im. prof. dr hab. med. Eleonory Reicher

ul. Spartańska 1, Warszawa
Szpital Dziecięcy
im. prof. dr. med. Jana Bogdanowicza
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej

ul. Niekłańska 4/24, Warszawa
Szpital Czerniakowski
Sp. z o. o.

ul. Stępińska 19/25, Warszawa
Mazowiecki Szpital Bródnowski
ul. Kondratowicza 8, Warszawa
Samodzielny Publiczny
Szpital Kliniczny
im. prof. Adama Grucy
CMKP

ul. Konarskiego 13, Otwock
Szpital Kolejowy
im. dr med. Włodzimierza Roeflera
w Pruszkowie
Szpital Specjalistyczny
im. Świętej Rodziny

Madalińskiego 25, 02-544 Warszawa
Mazowieckie Centrum
Neuropsychiatrii Sp. z o.o.

Zagórze k/Warszawy
05-462 Wiązowna
Samodzielny Zespół Publicznych
Zakładów Lecznictwa Otwartego Warszawa Bemowo-Włochy

ul. Gen. M. C. Coopera 5, Warszawa
Samodzielny Zespół Publicznych Zakładów Lecznictwa Otwartego 
Warszawa-Mokotów

 ul. A.J.Madalińskiego 13, Warszawa
Samodzielny Zespół Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej
im. Dzieci Warszawy
w Dziekanowie Leśnym
Szpital Matki Bożej
Nieustającej Pomocy
w Wołominie
ul. Gdyńska 1/3
05-200 Wołomin
Centrum Medyczne
GRUPA ZDROWIE

Nowodworskie
Centrum Medyczne

ul. Miodowa 2
Nowy Dwór Mazowiecki
Wojewódzka Stacja
Pogotowia Ratunkowego
i  Transportu Sanitarnego
"MEDITRANS"
SPZOZ w Warszawie

ul. Hoża 56,
00-685 Warszawa
Centrum Intensywnej Terapii Olinek
ul. Bobrowiecka 9, Warszawa
Stołeczne Centrum
Opiekuńczo-Lecznicze
Sp. z o.o.

ul. Mehoffera 72/74, Warszawa
RADIOMEDICA
Centrum Diagnostyki Obrazowej

ul.Bobrowiecka 9, Warszawa
NESTOR
Bezpieczny Dom Opieki

ul.Bobrowiecka 9, Warszawa
Warszawskie Zakłady
Sprzętu Ortopedycznego S.A.

al. Bohaterów Września 9, Warszawa
Podkarpackie centrum
Usług Dydaktycznych

ul. Rymanowska 15a
35-083 Rzeszów
www.fantomy-szkoleniowe.pl

Kontakt

Warszawska Uczelnia Medyczna
im. Tadeusza Koźluka

ul. Bobrowiecka 9, 00-728 Warszawa

INFORMACJE O UCZELNI / REKRUTACJA:  
T: 22 559 21 05
T: 22 559 21 06
T: 22 559 22 35
E: rekrutacja@wumed.edu.pl
Copyright © 2020 - WUMED