Rozmowa z dr. Waldemarem Dębskim, rektorem Warszawskiej Uczelni Medycznej.
Rektor WUMed, prof. dr Waldemar Dębski. Absolwent Wojskowej Akademii Medycznej w Łodzi i Uniwersytetu Łódzkiego, dr nauk humanistycznych, psycholog. Ukończył także studia podyplomowe w zakresie doradztwa zawodowego na Uniwersytecie Łódzkim i w zakresie teorii i praktyki funkcjonowania samorządu terytorialnego na Uniwersytecie Warszawskim. W latach 2002-2010 związany z Prywatną Wyższą Szkołą Businessu i Administracji w której pełnił funkcję wykładowcy i dyrektora Instytutu Administracji Państwowej a następnie prorektora ds. rozwoju a także prezesa zarządu Fundacji Polska Wiek XXI. W latach 2010-2018 pełnił funkcję rektora Wyższej Szkoły Mazowieckiej a następnie Mazowieckiej Uczelni Medycznej w Warszawie.
Panie rektorze, po 8 latach przerwy wrócił Pan do uczelni i objął zaszczytną funkcję rektora z rąk samego założyciela PWSBiA. Przez 2 lata Pańskiej pracy bardzo wiele się zmieniło.
To były bardzo intensywne lata. Jesteśmy wciąż na początku tej nowej drogi - drogi rozwoju uczelni medycznej. Celem strategicznym uczelni jest utworzenie na ulicy Bobrowieckiej silnego, liczącego się w kraju akademickiego ośrodka medycznego. Ukoronowaniem naszych wysiłków – choć to bardzo ambitne zadanie – powinno być w przyszłości powołanie kierunku lekarskiego. Wierzymy, że przy bardzo dużej pomocy jaką uczelnia otrzymuje od Fundacji Nowe Horyzonty, przy zaangażowaniu coraz liczniejszej grupy zaprzyjaźnionych z nami instytucji – plany te będą zrealizowane.
Dzięki wyjątkowo intensywnej pracy prowadzonej przez władze uczelni, a w szczególności przez prorektor ds. dydaktyki i rozwoju Panią prof. dr hab. Joannę Jasińską uzyskaliśmy pozwolenie na prowadzenie przez naszą uczelnię nowych kierunków studiów: pielęgniarstwo - studia I i II stopnia – licencjackie i magisterskie, i fizjoterapia - jednolite studia magisterskie. Dzięki zgodzie na studia II stopnia - magisterskie na kierunkach kosmetologia i dietetyka, absolwenci studiów I stopnia na tych dwóch kierunkach będą mogli kontynuować naukę w naszej uczelni. Prowadzimy także studia I stopnia -licencjackie i inżynierskie na kierunku Informatyka i Administracja, przygotowując studentów głównie do pracy w jednostkach ochrony zdrowia. Od przyszłego roku akademickiego uruchomimy nową „podpowiedzianą” przez pandemię COVID-19 specjalizację na kierunku Administracja, Administracja w sytuacji masowych zagrożeń zdrowia.
Atutem uczelni przy Bobrowieckiej 9 pozostaje jej kampus - funkcjonalna i pojemna własna infrastruktura.
Dzięki niej możemy zapewnić studentom kierunków medycznych profesjonalną bazę dydaktyczną – pracownie i laboratoria do ćwiczeń, zajęć praktycznych często przewyższające wyposażeniem pracownie w innych uczelniach, w tym w niepublicznych. Wszystko w jednym miejscu. Już przed wysłaniem wniosków w sprawie nowych kierunków studiów uczelnia i fundacja podjęły znaczny wysiłek finansowy by stworzyć przyszłym studentom dobre warunki kształcenia, zwłaszcza w zakresie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych. Studentom kierunku pielęgniarstwo umożliwiamy m.in. ćwiczenia w pracowniach umiejętności pielęgniarskich dla pacjentów dorosłych i pediatrycznych, w pracowniach badań fizykalnych i podstaw ratownictwa medycznego. Także studenci fizjoterapii, otrzymali możliwość uczelnia się w pracowniach umiejętności praktycznych – gabinecie kinezyterapii wyposażonym w sprzęt rehabilitacyjny, gimnastyczny oraz odnowy biologicznej, pracowni fizjoterapii, tj. zespole sześciu sal zabiegowych z profesjonalnym, nowoczesnym sprzętem. Do dyspozycji studentów oddaliśmy także profesjonalnie wyposażone gabinety do praktycznych zajęć na kierunku kosmetologia i dietetyka.
Nauka zawodów medycznych nie może jednak obyć się bez praktyki w jednostkach ochrony zdrowia. W 2019 i 2020 roku, uzupełniając proces dydaktyczny, podpisaliśmy umowy na prowadzenie ćwiczeń klinicznych i praktyk zawodowych z ponad 20 szpitalami i placówkami medycznymi w Warszawie i okolicy. Stworzyliśmy solidne podstawy do funkcjonowania i rozwoju uczelni medycznej. Jak słuszne były nasze decyzje o przeprofilowaniu naszej uczelni świadczą najlepiej wydarzenia ostatnich miesięcy związane z pandemią. Wszyscy przekonaliśmy się jak w Polsce bardzo brakuje lekarzy, pielęgniarek i ratowników medycznych.
No właśnie, szczególnie trudny okazał się 2020 r.
Zmiana nazwy uczelni i jej całkowite przeprofilowanie zbiegło się z wybuchem pandemii. Mimo, że rok 2020 był bardzo trudny dla wszystkich, my nie zaliczamy go do nieudanych. Będzie jednym z najbardziej znaczących w historii naszej uczelni. To oczywiście czas pandemii i zmiany formy nauczania ale dla nas to przede wszystkim zmiana nazwy, na którą pracowaliśmy od sześciu lat. Dzięki intensywnej pracy wszystkich, a w szczególności pionu dydaktycznego kierowanego przez prorektor ds. dydaktyki i rozwoju Panią prof. dr hab. Joannę Jasińską, uczelnia ma w tej chwili 6 kierunków studiów, -w tym 4 stricte medyczne, Instytut kształcenia podyplomowego, kolejne znaczące kooperatywy m.in. z liderem na rynku usług informatycznych firmą COMARCH HEALTHCARE. Mimo narastających trudności od marca 2020 r., nie zrezygnowaliśmy i nadal nie rezygnujemy z planów rozwoju. Dostosowujemy je do realiów pandemii.
Panie rektorze, niejednokrotnie podkreśla Pan rolę swoich współpracowników.
Podkreślam, bo uważam za bardzo istotną rolę osób, z którymi mam szczęście pracować. Towarzyszy mi zespół współpracowników, bez których tego progres nie byłby możliwy. Nie bez znaczenia jest fakt, że część z nich to pracownicy uczelni, którzy są w niej od początku istnienia. Ich doświadczenie i znajomość realiów są nie do przecenienia. Tych osób jest wiele, ale chciałbym szczególnie podkreślić tu rolę pana Tadeusza Morawskiego, który opowiadał na kartach tego albumu o historii uczelni. Obecnie jest moim doradcą a jego doświadczenie i obecna praca ma niebagatelne znaczenie dla naszych kolejnych działań. Nie mogę nie wspomnieć także o pani Marcie Grzelczak, obecnie Prezes Zarządu Fundacji Nowe Horyzonty czy p. Beacie Palewskiej, kierowniczce dziekanatu - serca naszej uczelni. Osobą, bez której nie byłoby WUMed w obecnym kształcie jest p. dr hab. Joanna Jasińska, prorektor ds. dydaktyki i rozwoju. Pani prof. Jasińska jest duchem sprawczym kolejnych etapów rozwoju uczelni, wielu inicjatyw, kooperatyw i aktywności WUMedu. Dzięki inicjatywie prorektor Jasińskiej podpisaliśmy w 2019 i 2020 roku umowy na prowadzenie ćwiczeń klinicznych i praktyk zawodowych z ponad dwudziestoma szpitalami i placówkami medycznymi w Warszawie i okolicy. W 2019 roku powstał w uczelni kierowany przez prorektor J. Jasińską Instytut Kształcenia Podyplomowego Kadr Medycznych realizujący kształcenie podyplomowe i specjalistyczne w zawodach medycznych, który cieszy się dużym zainteresowaniem pracowników służby zdrowia.