W dotychczasowych artykułach poświęconych poszukiwaniu pracy podkreślaliśmy m.in., że warto korzystać z wszystkich metod (sposobów) szukania zatrudnienia, a nie ograniczać się tylko do jednej lub dwóch z nich. Zwiększamy tym samym szansę na jego znalezienie.
W niniejszym artykule przybliżymy kolejną metodę poszukiwania zatrudnienia, jakim są własne oferty pracy.
Z badań rynkowych jasno wynika, że skutecznym sposobem znalezienia zatrudnienia może być przygotowanie własnej oferty.
Doświadczenia doradców zawodowych instytucji rynku pracy również potwierdzają tę tezę. Niestety, okazuje się, że osoby poszukujące pracy rzadko wykorzystują własne oferty pracy. A przecież gdy przeglądamy ogłoszenia i nie widzimy wśród nich, tych które nas interesują, warto odwrócić role (z biernie czytającego oferty na ich aktywnego kreatora) i zamieścić własną ofertę. Pracodawca, zanim zamieści w prasie swoje ogłoszenie, często przegląda najpierw rubryki „Szukam pracy”.
Czym jest własna oferta?
Własna oferta pracy, najogólniej biorąc, to propozycja podjęcia zatrudnienia, którą pracobiorca kieruje do pracodawcy. Własna oferta to zatem krótka informacja o wykształceniu i kompetencjach aplikanta oraz rodzaju poszukiwanej przez niego pracy. Można w niej zamieścić także inne wiadomości istotne dla pracodawcy, takie jak: wiek, specjalistyczne umiejętności (języki, obsługa urządzeń specjalistycznych, itp.), ukończone kursy, uprawnienia, dyspozycyjność itp.
Własną ofertę można złożyć bezpośrednio u pracodawcy, zamieścić w prasie, Internecie lub na tablicy ogłoszeń. W większości gazet i portali internetowych można zrobić to bezpłatnie. Generalnie takie anonse warto publikować w mediach społecznościowych, na platformach branżowych i e-learningowych oraz forach. Także popularne są portale pracy, które mniej kojarzymy z pracą, jak tablica.pl czy gumtree.pl, które oferują możliwość publikowania ogłoszeń przez osoby szukające pracę.
Co należy zawrzeć w ogłoszeniu, by zachęcało pracodawcę do kontaktu właśnie z nami?
Napisanie dobrej oferty pracy wymaga kreatywności, innowacyjności i pomysłowości. Przy jej opracowaniu postawienie się w sytuacji potencjalnego pracodawcy, niewątpliwie pomoże nadać jej odpowiednią treść. Ogłoszenie powinno być rzeczowe, ale również – jako osobliwa autoreklama – budzić pozytywne skojarzenia. Cała informacja powinna być przy tym zwięzła, ale napisana z polotem.
Generalnie przyjmuje się, że oferta zamieszczona w prasie, Internecie lub na tablicy ogłoszeń winna zawierać trzy podstawowe informacje:
Z badań pracodawców wynika ponadto, że zatrudniający, czytając anonse zatytułowane „szukam pracy” poszukają najczęściej takich informacji jak:
Ponadto oferta powinna być: czytelna, zwięzła, konkretna, jasno określać kompetencje i umiejętności oraz wiązać się ze stanowiskiem, o które się ubiegamy.
Jak opracować własną ofertę pracy?
Warto rozpocząć od krótkiego przedstawienia własnej osoby. Następnie należy zaznaczyć, kim jesteśmy i co jest dla nas ważne w pracy. Konstruując w ten sposób własną ofertę pracy przełamujemy barierę anonimowości. Wskazane jest przy tym uwypuklenie tych kompetencji i umiejętności, które są najbardziej cenione i poszukiwane w branży oraz zwiększają szanse na zatrudnienie. W kolejnym kroku określamy stanowisko, którego szukamy. Pamiętajmy, że do pracodawcy bardziej przemawia to, co my możemy zaoferować firmie, a nie to, co firma może nam dać. Wreszcie zamieszczamy dane kontaktowe, takie jak e-mail czy numer telefonu. Poprawność numeru telefonu jest szczególnie ważna, ponieważ pracodawcy najczęściej kontaktują się z kandydatami właśnie drogą telefoniczną.
Zanim opublikujemy swoją ofertę pracy, upewnijmy się, że nie popełniliśmy błędu, czy to stylistycznego czy ortograficznego.
Gdzie zamieszczać ogłoszenia o pracę?
Przygotowując ofertę, trzeba zastanowić się, gdzie ją zamieścić. Na pierwszym miejscu powinno wziąć się pod uwagę popularne serwisy internetowe:
Można korzystać z innych portali społecznościowych wspomnianych wcześniej. Dobrym pomysłem jest także zamieszczenie ogłoszenia na LinkedIn – jest to serwis zrzeszający pracowników, kandydatów i pracodawców oraz na tablicach ogłoszeń w urzędzie pracy.
Zamiast tradycyjnej konkluzji podajemy przykładowe wzory własnych ofert pracy:
Oferta zamieszczona w prasie wymaga bardzo skrótowej formy, np.:
„Wykwalifikowana, empatyczna, kontaktowa pielęgniarka, troskliwa o pacjentów, z poczuciem humoru oraz umiejąca radzić sobie ze stresem, podejmie dodatkową pracę. 22 123 45 67”
„Wykształcona, młoda, energiczna, empatyczna, dyspozycyjna pielęgniarka szuka stałej pracy na terenie Warszawy. Tel. 662 381 231” .
Oferta zamieszczana na portalach społecznościowych może być nieco obszerniejsza, choć również powinna być zwięzła i komunikatywna:
„Magister pielęgniarstwa, pracująca od ponad dwóch lat jako pielęgniarka oddziałowa w szpitalu miejskim, potrafiąca dzięki dużej odporności na stres szybko i skutecznie działać i podejmować ważne decyzje dla zdrowia pacjentów, szuka nowych możliwości rozwoju zawodowego. Posiadam kursy: z resuscytacji krążeniowo - oddechowej i anestezjologii. Tel.: 22 123 45 67"
„Pielęgniarka z wykształceniem wyższym magisterskim, z pięcioletnim stażem pracy z pacjentami kardiologicznymi, w tym z umiejętnością wykonywania podstawowych zabiegów, poszukuje dodatkowej pracy w soboty i niedziele w godzinach 8.00 – 19.00 na terenie Warszawy. Oferty pracy proszę przesyłać na maila moj.adres@moja.poczta.pl”
P.S.
Własna oferta traktowana jest jako aktywna metoda poszukiwania zatrudnienia, natomiast korzystanie z ofert pracy zamieszczanych na łamach wspomnianych komunikatorów jest metodą bierną. Prezentacja tej ostatniej wraz z jej charakterystyką stanowić będzie temat kolejnego artykułu edycji „Jak szukać pracy?”
Cykl artykułów "Jak szukać pracy?":