W niniejszym artykule przybliżymy kolejną metodę poszukiwania zatrudnienia jaką jest analiza ofert pracy. Szukanie pracy poprzez ogłoszenia to najczęściej stosowana taktyka podejmowania angażu. Polega ona na odpowiadaniu przez poszukującego pracy na ogłoszenia o wolnych stanowiskach zatrudnienia, zamieszczanych przez pracodawców w środkach masowego przekazu.
Prezentację tej metody, należy rozpocząć od wyjaśnienia znaczenia pojęcia „oferta pracy zgłoszona przez pracodawcę”. Określenie to nie jest jednoznacznie interpretowane i bywa przyczyną wielu nieporozumień.
Czym jest zatem oferta pracy?
Departament Rynku Pracy ofertę pracy definiuje jako „ (…) zgłoszenie przez pracodawcę do powiatowego urzędu pracy co najmniej jednego wolnego miejsca zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w określonym zawodzie lub specjalności w celu uzyskania pomocy w znalezieniu odpowiedniego pracownika” 1/.
Rozpatrując ofertę pracy, w kontekście rynku pracy i sposobu jej upowszechniania można ogólnie określić ją jako propozycję zatrudnienia, przedstawioną w formie ogłoszenia, którą pracodawca kieruje do osób zainteresowanych podjęciem pracy. Oferta jest zatem specyficznym ogłoszeniem, które pracodawca może zamieścić w środkach masowego przekazu (prasa, radio, telewizja, internet, tablice ogłoszeń itp.), lub zgłosić do powiatowego urzędu pracy czy agencji pośrednictwa pracy itp., dotyczącym co najmniej jednego wolnego stanowiska pracy. Ofertę upublicznia się, aby dotarła do jak największej liczby osób zainteresowanych podjęciem pracy, ale spełniających sprecyzowane wymagania.
Prawidłowo przygotowana oferta pracy powinna zawierać: nazwę stanowiska pracy, krótką charakterystykę pracodawcy (firmy), opis czynności wykonywanych na tym stanowisku, stawiane wymagania, wysokość proponowanego wynagrodzenia, miejsce pracy i datę jej rozpoczęcia, sposób i termin składania aplikacji oraz wykaz wymaganych dokumentów (np.: CV, list motywacyjny, podanie o pracę, dyplomy itp.).
Należy zaznaczyć, że za pośrednictwem tak sformułowanego ogłoszenia, kandydat powinien poznać zakres obowiązków i zadań przypisanych do stanowiska, na które prowadzona jest rekrutacja. Warto więc dokładnie je przeanalizować i zastanowić się, czy własna wizja rozwoju pokrywa się z oferowaną rzeczywistością. Kompletne ogłoszenie powinno obejmować również wymagania pracodawcy. Warto zwrócić uwagę także na informację „mile widziane umiejętności…”, które mogą zwiększyć szanse na zdobycie konkretnej posady.
W praktyce szczegółowe wymagania nie zawsze są uwzględniane w treści zamieszczanych ofert, ponieważ ogłoszenia prasowe zazwyczaj bywają dość drogie, stąd niektóre z nich mogą być krótkie i nieprecyzyjne sformułowane ponieważ pracodawcy często starają się w ten sposób obniżyć koszty procesu rekrutacji. Ponadto ogłoszenia oferujące pracę mało atrakcyjną pod względem zarobków czy innych warunków, mogą być celowo ogólnikowe, zdawkowe, niejasne lub akcentujące tylko jej zalety, aby przyciągnąć jak największą liczbę zainteresowanych.
Spostrzeżenia powyższe wskazują jednoznacznie, że każda oferta pracy powinna być przez aplikanta szczegółowo i wszechstronnie studiowana.
Dlaczego należy dokładnie analizować treści oferty pracy?
Osoba szukająca pracy, która nie przeanalizuje dokładnie oferty, może napotkać szereg różnych problemów. Najczęściej traci sporo czasu, a nierzadko i pieniędzy, na przygotowanie i wysłanie swoich ofert (aplikacji), które zazwyczaj nie spełniają wymagań pracodawcy i w następstwie są odrzucane. Sytuacja ta na ogół powoduje takie reperkusje jak: zniechęcenie, frustrację a często rezygnację z dalszych poszukiwań pracy. Dlatego zanim zdecydujemy się wysłać CV i wziąć udział w rekrutacji, dokładnie przeanalizujmy treść oferty pracy. Postarajmy się też zdobyć jak najwięcej informacji na temat przypisanych zadań i obowiązków oraz samego pracodawcy. Informacje te rozpatrujmy w odniesieniu do posiadanego potencjału (wiedzy, kompetencji, kwalifikacji i doświadczenia zawodowego), oczekiwań i możliwości.
Regularne przeglądanie ofert i uważna, wnikliwa oraz systematyczna ich analiza pozwali poznać oczekiwania pracodawców, proponowane warunki zatrudnienia i najczęściej stosowane metody rekrutacji. Przeglądając oferty, poszerzamy też swoją wiedzę o rynku pracy. Dowiadujemy się m.in. o nowych zawodach i specjalizacjach oraz aktualnych trendach w zatrudnieniu. Znajomość zawodów deficytowych i nadwyżkowych, w poszczególnych regionach kraju przydatna będzie w poszukiwaniu miejsca zatrudnienia. (Jeśli w mieście, w którym mieszkamy, występuje nadmiar przedstawicieli posiadanego przez nas zawodu, można rozważyć przeprowadzkę do innej miejscowości lub nawet zmianę dotychczas wykonywanej profesji). Ponadto odnotowywany niski poziom bezrobocia sprawia, że pracodawcy mają kłopoty z obsadzeniem niektórych wolnych stanowisk, dlatego są skłonni oferować atrakcyjniejsze warunki zatrudnienia. Można to odpowiednio wykorzystać w rozmowie kwalifikacyjnej. Orientacja w tym temacie może być przydatna podczas negocjacji wysokości płacy i warunków pracy.
Prawdopodobnie będziemy wysyłać dużą ilość aplikacji, więc aby się „nie pogubić”, warto prowadzić listę i rejestr swoich zgłoszeń, zapisując nazwy firm oraz stanowisk pracy, do których aplikujemy. Wygodnym rozwiązaniem jest też poszukiwanie nowej pracy za pośrednictwem portali społecznościowych np. portalu praca.pl – wówczas w jednym miejscu mamy zebraną całą swoją historię rekrutacji.
Podkreślić należy, że wyszukiwanie ofert pracy w Internecie i prasie jest metodą bardzo komfortową, gdyż można to czynić w dowolnym czasie. Jednak w wypadku niektórych zawodów, wskazane jest, aby szukać ofert codziennie i odpowiadać na nie z chwilą ich ukazania się np. z samego rana, gdyż po południu mogą być już nieaktualne.
Reasumując, metoda poszukiwania pracy poprzez ogłoszenia choć powszechnie stosowana, tylko pozornie wydaje się łatwą. Istotną trudność stanowi bowiem uważna, systematyczna i dokładna analiza treści ogłoszenia. Jest ona niezbędna dla profesjonalnego przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej, sformułowania pytań pod adresem pracodawcy i uzyskania pełniejszego obrazu oferowanej pracy.
Generalnie na ogłoszenia zamieszczone w środkach masowej komunikacji odpowiadamy niezwłocznie. Jeżeli mamy podany w ofercie numer telefonu pracodawcy, to zanim go wybierzemy, przygotujmy się do telefonicznej autoprezentacji dokonywanej już podczas rozmowy, natomiast jeżeli znamy tylko adres – wysyłajmy wszystkie wymagane w ogłoszeniu dokumenty aplikacyjne.
Poszukiwanie pracy przez media pozwala skorzystać z wielu udogodnień, np. niektóre ogłoszenia z ofertami pracy są tak skonstruowane, że klikając w odpowiednie miejsce na stronie, od razu można na nie odpowiedzieć.
Analiza ofert pracy nie polega tylko na ich eksploracji, w tym określeniu oraz poznawaniu wymagań i oczekiwań pracodawców, ale również na ocenie własnych szans odniesienia sukcesu w realizowanym procesie rekrutacji. O ile wiedzę na temat wymagań pracodawców można czerpać z analizy zamieszczanych ogłoszeń i ofert pracy, to poznanie własnych cech i możliwości dokonać można jedynie poprzez adekwatną samoocenę swojej osoby w aspekcie potrzeb rynku pracy. Większość poszukujących, którym nie udało się znaleźć wymarzonej pracy, poniosła porażkę nie dlatego, że za mało wiedzieli o rynku pracy, ale dlatego, że za mało wiedzieli o sobie.
1/ Źródło: https://www.google.com/search?q=oferta+pracy+definicja+departament+rynku+pracy&sca_esv
P.S. Gorąco zachęcamy także do lektury naszych, wcześniejszych artykułów poświęconych niniejszej problematyce. Poniżej podajemy wykaz pozostałych artykułów edycji „Jak szukać pracy?”, publikowanych na łamach „Aktualności Biura Karier?”: